“Young Car  Mechanic 2022” starptautiskais fināls noslēdzies. Ungārija “uguņo” – triumfs jau otro gadu pēc kārtas!

Starptautiskjā jauno automehāniķu konkursā “Young Car Mechanic 2022” šogad sacentās dalībnieki jau no deviņu Eiropas valstu tehniskajām un arodskolām. Arī šogad, tāpat kā pērn, konkursā triumfēja Ungārija. Otro vietu ieguva Horvātija, bet trešo – Polija. Latvijas pārstāvis guva septīto vietu.


Šogad starptautiskais fināls notika jau piekto reizi, un pirmo reizi konkursa pastāvēšanas laikā tas norisinājās nevis Polijā, bet gan iepriekšējā gada uzvarētājvalstī Ungārijā. Šogad gūtā uzvara nozīmē, ka arī nākamgad tiksimies Ungārijā, jo konkurss tiek organizēts pēc Eirovīzijas principa, kad uzvarētāja valsts nākamajā gadā uzņem dalībniekus savās mājās. Iepriecina, ka konkurss ar katru gadu kļūst arvien plašāks, un šogad tam nākuši klāt divi jauni dalībnieki. Jāatgādina arī, ka kopš pagājuša gada konkursa formāts mainījies arī tajā ziņā, ka tajā startē vien nacionālo atlašu uzvarētāji.

 

Visu izšķīra “kritiskie uzdevumi”

“Young Car Mechanic 2022” starptautiskā fināla projekta vadītājs “Inter Cars Latvija” mārketinga nodaļas direktors Armands Umbraško atklāj, ka otrās, trešās, ceturtās, piektās un sestās vietas ieguvēji finišēja ar nelielu punktu starpību. Starp pirmās un devītās vietas ieguvēju bija apmēram 100 punktu liela starpība. Savukārt runājot par Latvijas pārstāvja, Rīgas Tehniskās koledžas audzēkņa Gustava Bergmaņa sniegumu jāsaka, ja pirmās vietas ieguvēja vidējais punktu skaits bija 45, tad Gustava kontā vidēji bija 41 punkts, bet pēdējās vietas ieguvējam Bulgārijas pārstāvim – vidēji bija 39 punkti.

“Būtībā visu izšķīra tā saucamie “kritiskie uzdevumi”. “Tie, kuri šos uzdevumus izpildīja labi, arī uzvarēja,” saka Armands Umbraško. Kā zināms, par uzdevumiem rūpējas konkursa starptautiskie partneri autodetaļu ražotāji, un šogad vislielākās grūtības sagādāja atbildes uz “Valeo”, “Elring” un “Febi” sagatavotajiem jautājumiem. “Šie uzdevumi bija tehniski sarežģītāki. Piemēram, “Valeo” bija jautājums par gaisa kondicionēšanu, un praktiski visiem konkursantiem, izņemot puisi no Horvātijas, tajā  bija slikti  rezultāti. Dalībnieki atklāti atzina, ka kondicionēšanas sistēmai ķeras klāt praktiski pirmo reizi. Tomēr tas, kādas tēmas konkursa uzdevumos tiks skartas, bija zināms jau iepriekš, un tātad jauniešiem bija visas iespējas jau laikus tām sagatavoties,” saka Armands Umbraško.

Viņš arī atklāj, ka “Elring” uzdevumi jau tradicionāli ir visai sarežģīti un detalizēti, savukārt atbildot uz “Febi” jautājumu, visvairāk iegāzis  laika trūkums. Tāpēc arī vērtējot tika ņemts vērā, cik tālu uzdevuma izpildei atvēlētajā laikā jaunieši tikuši. 

Arī Gustavs Bergmanis atzīst, ka vislielākais klupšanas akmens bijis tieši ar kondicionēšanas sistēmas uzpildi un diagnostiku saistītais uzdevums, jo tādi darbi ikdienā tik daudz netiekot darīti. “Tas arī bija uzdevums, kurā tika vismazāk punktu, un kur arī praktiski visi vairāk vai mazāk aizķērās,” viņš saka. Savukārt visvieglākie uzdevumi bijuši tie, kas saistīti ar ikdienā darāmajiem darbiem eļļas maiņa, zobsiksnmas maiņa, kur bija jāseko tehniskai informācijai. Runājot par savu sniegumu Gustavs atzīst, ka ir vēl ko mācīties un pilnveidot. “Ir labi, bet var vēl labāk. Konkursā gūtā pieredze noteikti bija tā vērta,” viņš saka. 

 

Uzvara, pateicoties stabilitātei un mērķtiecībai

Būtībā, līdzīgi kā iepriekšējā gada Starptautiskajā konkursā, punktu starpība starp konkursantiem visu laiku bija niecīga, un puiši, ja tā var teikt, mina cits citam “uz papēžiem”. Tas liecina, ka līmenis visiem ir pietiekami augsts, tomēr, kā uzsver Armands Umbraško, pirmo ceturto vietu ieguvēji gan zināšanu, gan praktisko prasmju ziņā bija ļoti jaudīgi. “Pirmajā dienā vairāk līderos turējās Horvātijas pārstāvis, arī mūsu Gustavs Bergmanis vienubrīd bija pakāpies līdz trešajai vietai. Jāatzīmē, ka Horvātijas pārstāvis bija vienīgais, kurš “Valeo” uzdevumu par gaisa kondicionēšanas iekārtām izpildīja ar vērtējumu virs 40 punktiem, visiem pārējiem bija 20 līdz 30 punkti. Savukārt pirmās vietas ieguvējs no Ungārijas savu pārākumu pierādīja tieši ar stabilitāti un mērķtiecību uzdevumu izpildē,” stāsta Armands Umbraško.

 

Automobiļu ražošanā sīkumu nav

Arī abas pēckonkursa dienas izvērtās ļoti piesātinātas. Pēc starptautiskā fināla noslēguma konkursa dalībnieki  kopā ar skolotājiem un “Inter Cars” pārstāvjiem apmeklēja “Valeo” rūpnīcu Vesprēmas pilsētā, netālu no slavenā Balatona ezera. Šeit tiek ražotas daudzas sākumā šķietami nebūtiskas, taču katram automobilim ļoti būtiskas detaļas, kā, piemēram, aizdedzes atslēgas daudziem auto modeļiem, atpakaļskata videokameras, pagriezienu rādītāji, sensorus, u.c. Diezin vai kāds autobraucējs būs aizdomājies, ka šis detaļas ražo nevis autorūpnīcā, bet gan citur. Taču  bez šiem “sīkumiem” mūsdienīgs automobilis nav iedomājams. Sīkāk par viņus interesējošām tēmām jauniešiem ar “Valeo” rūpnīcas pārstāvjiem bija iespēja aprunāties  kopīgajās  pusdienās jau pēc rūpnīcas apskates.

Gustavs Bergmanis atzīt, ka rūpnīcas apmeklējums bijis ļoti vērtīgs. “Bija interesanti apskatīties, kā notiek ražošanas process, kā tas viss tiek sagatvots tālākai ekspluatācijai. Visi sīkumi, viss līdz mazākajam slēdzītim, tas viss ir  vajadzīgs. Sīkumu nav,” tā Gustavs.

 

Neliela atelpa pie “Ungāru jūras”

Pēc rūpnīcas apskates ceļš gida pavadībā veda uz lielāko saldūdens baseinu Centrāleiropā slaveno Balatona ezeru. Vietējie iedzīvotāji to sauc arī par “Ungāru jūru”. Senatnē ezera krastos trakojuši vulkāni, un tas iespaidojis dabas ainavu. Viens ezera krasts ir lēzens, bet otru veido senu vulkānu geizeri trapecveida uzkalnu formā. Interesanti, ka karstos termālos avotus ungāri izmanto arī tram, lai apsildītu savas mājas… Ne velti ungāri saka, ka viņiem ir divas jūras Balatons un pazemes  “karstā jūra”, kura virszemē iznāk kā karstie avoti. Pateicoties senajiem vulkāniskajiem pelniem, arī zeme šeit ir ļoti auglīga.

Tomēr ezers nav vienīgais, ko šeit redzēt. Balatona tuvumā atrodas arī kūrortpilsēta Balatonfjordvala ar ar milzīgu parku, gotisku baznīcu, Gjombas skatu laukumu un neskaitāmām pludmalēm. Netālu atrodas arī milzīgā Loci ala. Dabas skaistumu var novērtēt Balatonas augstienes nacionālajā parkā, kur visur redzami geizeri, sastingušas lavas bloki un izmirušu vulkānu krāteri. Interesanta ir arī garenās formas Tihaņas pussala, kas atrodas ezera vidusdaļā, un gandrīz pārdala to uz pusēm. Uz šīs pussalas “Young Car Mechanic 2022” dalībnieki baudīja vakariņas ar skatu uz ezeru. “Skats uz ezeru ir fantastisks tirkīza ziļi zaļš un apbrīnojami tīrs ūdens klājs. Redzējām un dzirdājām daudz par  un ap ezeru, žēl vienīgi, ka pat todien valdošajā vasaras svelmē ūdens priekus izbaudīt tā arī neizdevās,” saka Armands Umbraško.

 

Testa braucieni un Donavas pērle

Nākamajā konkursa dalībnieki apmeklēja Budapeštu, kurā atrodas viens no pasaulē lielākajiem “Bosch” attīstības un pētniecības centriem. Šeit jaunajiem automehāniķiem bija iespēja redzēt uzņēmuma ražojumu pētniecības un testēšanas vietas. “Skatījāmies, kā tiek testētas priekšskata un atpakaļskata kameras, kā tās reaģē uz dažādiem vides apstākļiem, tāpat varējām vērot, kā tiek pārbaudītas dažādas metāla daļas un elektronika izmantojot vismodernākos mikroskopus un citas iekārtas. Ar tām tiek “uzķerta” pat vismazākā mikroplaisa vai citi defekti,” stāsta Armands Umbraško.

Ņemot vērā, ka elektromobiļi mūsu dzīvē ieņem arvien paliekošāku vietu, ļoti vērtīgs bija arī “Bosch” pārstāvju stāstītais un rādītais par atsevišķu šo auto mezglu attīstību, efektivitāti un to tapšanā gadu gaitā pielietotajām tehnoloģijām. Tomēr pati interesantākā bija piedalīšanas auto testos lai pārbaudītu, kā sensori reaģē uz automašīnas priekšā  vai sānos esošo bīstamību.

 ““Bosch” strādā pie tādas kameras-sensora izveides, kuru tiek novietot aiz vējstikla zem spoguļa, raugās virzienā uz priekšu, novērtē situāciju uz ceļa, un vajadzības gadījumā arī pati  bremzē. Mēs bijām liecinieki un arī dalībnieki tam, kā šī sistēma tiek pārbaudīta dažādu šķēršļu atpazīšanai un drošās ceļa zonas novērtēšanai. Proti, uz ceļa tika novietots no kartona kastēm izveidots auto modelis, savukārt testētājs vairākkārt dažādos ātrumos brauca uz priekšu, tad atlaida rokas no stūres un noņēma kāju no bremzes, un, pateicoties šai kamerai-sensoram, mašīna pati pirms šķēršļa strauji nobremzēja. Pozitīvi, ka neviena testa laikā nebija kontakta ar priekšā esošo šķērsli. Bija ļoti interesanti vērot, kā šī sistēma darbojas, un, protams, arī dažādiem monitoriem, vadiem  un citām ierīcēm aprīkotie testēšanas auto bija ļoti  intersanti,” stāsta Armands Umbraško.

Protams, tika aplūkota arī paša Budapešta, kura ar savām trim vēsturiskajām pilsētas daļām – Budu, Peštu un Obudu, kā arī ar skaistāko Parlamenta ēku Eiropā, tiek dēvēta par Donavas pērli un mazo Parīzi.

 

Uz redzēšanos, Ungārija! Nāmagad tiekamies atkal!

Starptautiskā konkursa “Young Car Mechanic” organizēšana ir “Inter Cars Latvija” ziņā, un, kā atzīst Armands Umbraško, šogad gan plānošanas, izpildes un komunikācijas procesa ziņā, gan arī pasākuma norises vērienīgumā, izdevies “izkāpt” no “savas līgas”, un pacelties tai vismaz pāris pakāpienus pāri. “Ungāru kolēģi ir ļoti precīzi, viņi strikti seko plāniem un visām detaļām attiecībā kā uz pašu konkursu, tā arī norisēm pēc tā. Viesnīcu izvēle, apbalvošanas ceremonija, dalībnieku vakariņas, atvadu vakariņas, ekskursijas, relaksēšanās dienas beigās – viss bija izplānots ar lielu precizitāti un rūpību. Visi kopā – ungāri, poļi un arī mēs – “Inter Cars Latvija” – paveicām tiešām lielu darbu. Kļūdu, ko labot, praktiski nebija, ir tikai lietas, ko var uzlabot vēl vairāk. Tādēļ varam tikai priecāties, ka arī nākamgad konkursu “Young Car Mechanic 2023” uzņems tieši Ungārija!”