Konkursa “Young Car Mechanic 2023” pusfināls noslēdzies. Nacionālais fināls jau aprīlī!

Profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu profesionālās meistarības konkurss “Young Car Mechanic” sasniedzis sešpadsmitgadnieka vecumu un no nacionāla mēroga pasākuma pārtapis prestižā starptautiskā konkursā, kurš izraisa arvien lielāku interesi tehnisko skolu audzēkņu vidū. Ja 2021.gadā pirmajā kārtā konkurss pulcēja 216 konkursantus, bet pērn – 343 dalībniekus, tad šogad spēkus, atbildot uz testa jautājumiem tiešsaistē, izmēģināja jau 413 jaunie automehāniķi!


Konkursa pusfinālam, kurš 3.martā norisinājās Starptautiskajā izstāžu centrā “Ķīpsala” izstādes “Skola 2023” ietvaros, kvalificējās 66 jaunieši no 17 skolām. Taču galvenā intriga vēl priekšā – finālā, kurš no 5.–6. aprīlim startēs pie “Young Car Mechanic 2023” sadarbības partneriem “Avar Auto” un “Valtek”, noskaidrosies, kurš no 12 finālistiem dosies pārstāvēt Latviju starptautiskajā konkursā Ungārijā.

 

Dalība konkursā motivē un liek apgūt ko jaunu

“Inter Cars Latvija” organizētais konkurss “Young Car Mechanic” kļuvis par vienu no nozīmīgākajiem profesionālās izglītības iestāžu mācību gada notikumiem, un tehnisko skolu pedagogi atzīst, ka dalība konkursā sniedz motivāciju vairāk mācīties un apgūt ko jaunu arī ārpus mācību programmas. 

“Inter Cars Latvija” mārketinga daļas vadītājs Armands Umbraško uzsver, ka profesionālās izglītības iestāžu audzēkņiem tas noteikti ir sava veida eksāmens. “Redzot, cik daudz dalībnieku piedalās konkursa 1.kārtā, var secināt, ka tur ir ļoti liela skolu ietekme. Neteiktu, ka mācību iestādes kādā veidā audzēkņus piespiež vai pierunā, bet mācību procesa klātienes ietekme ir jūtama. Dalība otrajā kārtā jau ir nopietnāks pārvbaudījums, jo kvalificēties finālam var tikai tie, kuriem ir laba teorētisko zināšanu bāze, kuri prot loģiski spriest un atbildēt pēc būtības, nevis formāli.”

Arī šogad konkursu starplaikā noritēja intensīvs darbs pie teorētisko jautājumu bāzes uzlabošanas un papildināšanas. Jautājumi kļuvuši vēl sarežģītāki, tādēļ par vienu no šī gada pārsteigumiem kļuva salīdzinoši īsais laiks, kurš daudziem studentiem bija vajadzīgs atbilžu sniegšanai. Pēc otrās kārtas vairāki jaunieši atzina, ka jautājumi bijuši pat vieglāki kā pirmajā kārtā, savukārt žūrijas ieskatā tie bijuši pietiekami grūti.  Armands Umbraško teic, ka par studentu teikto nav jābrīnās, jo, ja pirmajā kārtā bija jāatbild uz simts testa jautājumiem, tad otrajā kārtā kvantitāti nomainīja kvalitāte. “Konkursantiem bija jāatbild uz piecdesmit jautājumiem, turklāt uz papīra rakstītais vienmēr ir vieglāk uztverams,” saka Armands Umbraško. 

 

Daudzus iegāza neuzmanības kļūdas

Finālam nekvalificējās 54 no otrās kārtas dalībniekiem, taču labā ziņa ir tā, ka par dalību starptautiskajā konkursā Ungārijā cīnīsies 12 konkursanti, par diviem vairāk nekā pērn. 

Konkursa “tēvs” un  galvenais tiesnesis, SIA “Inter Cars Latvija” iepirkumu un loģistikas nodaļas vadītājs Egils Blaubergs, rezumējot jauniešu sniegumu otrajā kārtā, atzīst: “Bija daudz neuzmanības kļūdu, grūtāk gāja atbildot pēc būtības, nevis tīri pēc teorijas. Varbūt bija vainojama steiga, jo daži no dalībniekiem, kuri atbildes nodeva pirmajās piecpadsmit, divdesmit minūtēs, pēc atbilžu izvērtēšanas nebūt nebija starp labākajiem.”

Latiņu vēl vairāk paaugstināja tas, ka uz daļu jautājumu bija jāatbild angļu valodā. Kā uzsver Egils Blaubergs: “Uzvarētājs piedalīsies starptautiskajā konkursā, un angļu valodas zināšanas tur ir obligātas.”

 

Pakāpiens profesionālā izaugsmē

 

Rīgas Valsts tehnikuma Auto darbnīcu vadītājs Jānis Arkls stāsta, ka savu audzēkņu zināšanu līmeni un tātad arī izredzes iekļūt nacionālajā finālā vērtē kā labas, jo uz konkursu tiek sūtīti labākie pārstāvji, kuriem ir ne vien skolā iegūtās zināšanas, bet arī pašpilnveide papildus mācību laikam. “Tas, kurš sevī būs visvairāk licis iekšā, būs ieguvējs,” atzīst Jānis Arkls. Pēc viņa teiktā dalība “Young Car Mechanic” puišiem palīdz arī tālākā profesionālā izaugsmē. “Jauniešiem tas dod motivāciju iet mācīties tālāk uz Tehnisko universitāti vai izglītoties ārzemēs. Piemēram, viens no mūsu konkursantiem izskata tālākās izglītošanās variantus Nīderlandē, Vācijā vai Anglijā.” Pēc konkursa otrās kārtas rezultātu izvērtējuma izrādījās, ka tā audzēkņi patiešām sevī pietiekami “likuši iekšā”, jo Rīgas Valsts tehnikums ir pārstāvēts ar vislielāko finālistu skaitu – trešajā kārtā tikuši trīs tā audzēkņi.

 

Savukārt Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma pedagogs Kaspars Ševčuks norāda, ka lielu iespaidu uz zināšanu apguvi pērn atstāja pandēmija, jo teorija kovida laikā tika mācīta attālināti. “Praktiskā ziņā skrūvētāji viņi ir labi, teorija varētu pieklibot.” Tāpat Kaspars Ševčuks atgādina, ka Kandavas Lauksaimniecības tehnikums konkursā piedalās katru gadu, un šajā laikā uz goda pjedastāla tā audzēkņi kāpuši ne reizi vien. “Mums bijušas visas trīs godalgotās vietas, pilna buķete,” tā Kaspars Ševčuks. Arī šogad kandaviešiem ir visas iespējas sevi parādīt, jo trešajā kārtā tikuši divi skolas audzēkņi.

 

Iespēja sevi pierādīt

 

Rīgas Tehniskās koledžas automehāniķu pedagoģe Sanita Eihmane savu audzēkņu zināšanas vērtē kā labas. “Līmenis ir pietiekami augsts, lai arī vienmēr var gribēties labāku. Prasmes viņiem ir, jo praktiski visi arī strādā. Puiši ir praktiķi un iespējas viņiem ir ļoti lielas.” Uz jautājumu, vai kovida laiks neiecirta robus teorētiskajās zināšanās Sanita Eihmane atbild ar “nē”, jo arī pandēmijas apstākļos bijis iespējams mācības organizēt pietiekami augstā līmenī, un attālinātās nodarbības notikušas vien pašā pandēmijas kulminācijā. Sanita ir pārliecināta, ka konkurss jauniešiem sniedz pašpārliecību, ļauj sevi pierādīt. No Rīgas Tehniskās koledžas finālistu skaitā iekļuvuši divi jaunieši, un ar abiem īsi pēc otrās kārtas noslēguma iznāca aprunāties.

Toms Treimanis atzina, ka otrās kārtas jautājumi viņam šķituši pat vienkāršāki, nekā pirmās kārtas testā, lai arī dažus no tiem nācies vairākas reizes izlasīt, lai loģiski izsecinātu atbildi. Savukārt Oskars Blumbergs atklāja, ka konkursā piedalās jau otro gadu pēc kārtas. Pērn viņu no fināla šķīris pavisam nedaudz, Oskars palika 11.vietā aiz finālistiem. Viņš stāsta, ka ar automašīnām saistīts jau no bērna kājas, jo “tētis brauca rallijā, nodarbojās ar automehānikas lietām, un tā sanāca, ka no tēta šī profesija novirzījās uz mani.”

Jāatgādina, ka Rīgas Tehniskā koledža pērn konkursā guva divas godalgotās vietas – pirmo un otro, tādēļ cīņa nacionālajā finālā solās būt sīva.

 

“Finālā tiksim, bet gribas uzvarēt”

 

Arī Liepājas Valsts tehnikuma vadošais automobiļu transporta skolotājs Artūrs Bunka taujāts par savu audzēkņu izredzēm atzina, ka izredzes ir labas. “Finālā tiksim, bet gribas uzvarēt,” viņš saka. Artūrs Bunka stāsta, ka visi otrās kārtas dalībnieki ir 4.kursa audzēkņi, jo, tā kā pēc iekļūšanas konkursa 3.kārtā atkārtotas iespējas tajā startēt nav, “agrāk nav jēgas šaut viņus ārā”. Pedagogs uzskata, ka konkursa 1. un 2.kārta jauniešiem asociējas ar eksāmenu, bet fināls jau raisa pavisam citas sajūtas. “Atskatoties uz paveikto, var redzēt, ka puišiem bijis gan azarts, gan vēlēšanās uzvarēt,” tā Artūrs Bunka. 

No Liepājas Valsts tehnikuma finālā iekļuvuši divi audzēkņi, un viens no viņiem, Daniels Zvinbergs pēc otrās kārtas testa atzina, ka, lai arī jautājumi nebijuši ļoti grūti, tomēr padomāt nācies. “Ir grūti no galvas atcerēties visas tās formulas, tāpēc nedaudz nācās arī parēķināt. Piemēram, apmēram cik daudz starteris patērē elektrību. Cerības iekļūt finālā ir lielas, bet ir sajūta, ka pāris jautājumi varētu iegāzt,” stāsta Daniels. Kā redzam pēc rezultātiem, neiegāza…

 

Vēlam veiksmi!

 

Jautāts, ko pēc “Young Car Mechanic 2023” otrās kārtas rezultātu apkopošanas vēlētu nākamā gada konkursa dalībniekiem, Egils Blaubergs pauž, ka gribētos redzēt vairāk zinošus un mazāk paviršus studentus. “Novēlu vairāk padomāt, kāda ir jautājuma būtība, izprast to tehniski, stādīties vizuāli priekšā, un tikai tad atbildēt.”

Vēlam visiem konkursa dalībniekiem veiksmi. Uzvarētāju gaida starptautiskais fināls Ungārijā!