Šogad profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu profesionālās meistarības konkurss “Young Car Mechanic 2025” bija pārsteigumiem bagāts. Galvenā intriga bija vienādais punktu skaits otrās, trešās un ceturtās vietas ieguvējiem. Konkurence ar katru gadu kļūst arvien sīvāka, un tas nozīmē, ka arī Horvātijā, kur starptautiskajā finālā spēkiem mērosies 13 Eiropas valstu labākie jaunie automehāniķi, viegli nebūs.


Konkursa “Young Car Mechanic 2025” nacionālais fināls ir noslēdzies, un uzvarētāji zināmi – pirmās vietas ieguvējs šogad ir Aizkraukles Profesionālās vidusskolas 4. kursa audzēknis Niks Pētersons un viņa pedagogs – Edgars Šals. Niks ieguvis 1000 eiro savas skolas aprīkojuma atjaunošanai un pārstāvēs Latviju starptautiskajā finālā Horvātijā.

Otro vietu un 700 eiro naudas balvu skolai ieguva Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma audzēknis Arnolds Markševics (pedagogs – Kaspars Ševčuks), savukārt trešo vietu un 500 eiro Rīgas Tehniskās koledžas audzēknis Roberts Meikšāns (pedagoģe – Sanita Eihmane). Tomēr ceļš līdz iekļūšanai konkursa nacionālajā finālā nebija viegls. Konkurence bija milzīga un jaunie automehāniķi apņēmības pilni. 

 

Studentu interese turpina augt

Arī šogad turpinājās jau iepriekšējos gados novērotā tendence – pirmās kārtas dalībnieku skaita pieaugums. Pērn, atbildot uz testa jautājumiem tiešsaistē, spēkiem mērojās 413 jaunieši no 14 skolām, bet šogad tika reģistrēti jau 430 dalībnieki. Testu pabeidza 373 studenti, tajā skaitā arī desmit meitenes. Viņu sasniegtais rezultāts pat ļāva cerēt, ka kādu no studentēm redzēsim nacionālajā finālā. Proti, kopvērtējumā vidējais testa rezultāts bija 50 punktu, bet meitenēm tas bija, lai arī nedaudz, bet lielāks – 51 punkts. Konkursa pusfinālam kvalificējās 57 jaunieši. Finālā iekļuva 12 labākie jaunie automehāniķi no deviņām skolām.

Konkursa otrajā kārtā piedalījās katras skolas trīs audzēkņi, kuri ieguva lielāko punktu skaitu pirmajā kārtā, un viens audzēknis, kuru pieteica skola pēc saviem ieskatiem.

 

Meitenes piesaista mašīnas, bet iegāž angļu valoda

Pēc pusfināla uzdevumu paveikšanas prasījām meitenēm, kā viņām, pēc pašu domām, veicies.

Rīgas Valsts tehnikuma 3. kursa audzēknes Ramona Zālmane un Darja Semoņenko atzina, ka tests bijis pagrūts, bet bijuši arī jautājumi, atbildes uz kuriem varējis rast, liekot lietā loģisko domāšanu. Kā galveno klupšanas akmeni abas min nepietiekamās angļu valodas zināšanas. Neraugoties uz to, kā veiksies konkursā, abas ir apņēmības pilnas pabeigt tehnikumu un pēc tam studēt tālāk.

Latgales Industriālā tehnikuma 3. kursa studente Evelīna Rubcova pauž, ka automehāniķa profesiju izvēlējusies, jo viņai patīk mašīnas un darbošanās ar tām. “Gribētos strādāt, gribētos tālāk iet uz autodiagnostiku un tad strādāt profesijā.” Arī Evelīna neslēpj, ka lielākās problēmas sagādājusi angļu valoda. Savukārt Patricija Dominika Goldmane (3. kurss) no Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma, taujāta par to, kādēļ izvēlējusies automehāniķa profesiju, atbild: “Mani piesaista mašīnas un to uzbūve, jo vairāk iedziļinos tajā, jo vairāk atklāju jaunas lietas.” Patricija atzīst, ka neliels satraukums esot, tomēr viņa cer, ka viss būs labi. “Pirmajā kārtā man veicās diezgan labi. Šajā bija diezgan daudz tādu jautājumu, kuri iepriekš nebija dzirdēti, bija daudz kas jauns.” Viņa teic, lai konkursā tiktu tālāk, pašam ir daudz jāmācās, jāskatās, jāmeklē informācija no dažādiem avotiem, bez tā nekur netiksi. 

Diemžēl neviena no meitenēm finālam nekvalificējās. Taujāts, kāds, viņaprāt, tam bija iemesls, “Inter Cars Latvija” produktu vadības speciālists Sergejs Savkins, kurš ir konkursa galvenais tiesnesis, atzīst, ka lielā mērā te vainojams stress.

 

Nacionālā fināla lielākā intriga

Pēc pusfināla uzrunāto studentu vidū bija arī otrās vietas ieguvējs Arnolds Markševics. Atbildot uz jautājumu, vai pašam šķiet, ka būs nopelnījis iespēju startēt nacionālajā finālā, puisis atbildēja, ka pašam viss šķitis diezgan labi. Viņš arī pauda, ka interesantākie bijuši angļu valodā uzdotie jautājumi. Savukārt automehāniķa profesiju izvēlējies, jo, kā jau daudzi puikas, dzīvojies pa kaimiņos esošajām garāžām un palīdzējis tēvam ar pašu auto, līdz “pavilcies” līdzi. 

Otrajai kārtai noslēdzoties, dalīties sajūtās aicinājām arī Rīgas Tehniskās koledžas audzēkni Robertu Meikšānu, kurš konkursā kāpa uz goda pjedestāla trešā pakāpiena. Pirms dalības “Young Car Mechanic 2025” Roberts jau bija iekļuvis nacionālā jauno profesionāļu meistarības konkursa “Skills­Latvia 2025”  finālā un, taujāts, kura konkursa jautājumi viņam šķita grūtāki, atbildēja: “Neesmu  bijis daudzos konkursos, bet “Skills”, manuprāt, ir sarežģītāks, jo tur bija vairākas automehānikas nozares. Tagad pusfināla sākumā likās, ka jautājumi ir grūtāki, arī jautājumi tehniskajā daļā bija ar tādu nelielu knifiņu, bet beigās jau sāku pierast.” 

Gabriels Kaspars Blaževičs no Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma, stāstot, kā pusfinālā veicās, atzina, ka varēja būt arī labāk. Iegāzis galvenokārt tas, ka iepriekš nav pienācīgi atkārtotas vairākas specifiskas lietas, jo īpaši attiecībā uz smagajiem automobiļiem. Gabriela bažas gan izrādījās veltas, jo konkursa nacionālajā finālā viņš ieguva ceturto vietu.

Jāatzīst, ka nejaušībai tiešām tīk pajokot, jo tā nu sanāca, ka visi trīs pēc pusfināla uzrunātie puiši arī sarūpēja šā gada “Young Car Mechanic 2025” nacionālā fināla lielāko intrigu. Proti, viņi visi ieguva vienādu punktu skaitu – 528 punktus, un to, kurš kādā vietā ierindosies, izšķīra uzdevumu veikšanai patērētais laiks – Arnoldam Markševicam – 6:26:30; Robertam Meikšānam – 6:36:30; Gabrielam Kasparam Blaževičam – 6:47:00.

TOP 5 noteica pēdējais uzdevums

“Young Car Mechanic 2025” Latvijas finālā dalībnieki, kuri vislabāk bija apliecinājuši teorētiskās zināšanas, lika lietā savas prasmes un iemaņas 12 dažādos praktiskos uzdevumos. Uzdevumi bija dažādas sarežģītības – no šķietami vienkāršas filtra izvēles un nomaiņas līdz piņķerīgai zobsiksnas nomaiņai.

Tomēr, kā norāda Sergejs Savkins, nebija tāda uzdevuma, kur visiem pēc kārtas būtu slikti rezultāti. “Rezultāti bija diezgan cieši. Mēs līdz pēdējam brīdim nezinājām, kurš būs uzvarētājs. Piemēram, piekto vietu no ceturtās šķīra vien divi punkti. Tās ieguvējs Daniels Kondrāts pēc pirmās nacionālā fināla dienas rezultātiem ar 270 punktiem bija stabils līderis. Top 5 izšķīrās pēdējā uzdevumā, pēdējā kārtā. Arī pirmo vietu no otrās, trešās un ceturtās šķir tikai 2,5 punktu starpība (530,5 punkti).”

Konkurss paver durvis nākotnei

Pirmās vietas ieguvēja Nika Pētersona pedagogs Edgars Šals teic, ka pēc uzvarētāju paziņošanas sajūtas bijušas ļoti pacilātas. “Liels paldies audzēknim, šādā veidā popularizējot skolas vārdu.” Savukārt Niks pats nemaz neslēpj, ka uzvara konkursā viņam ir pārsteigums. “Pēc pirmās dienas es biju gaidījis ceturto vai piekto vietu, jo pirmajā dienā pēc punktu skaita man bija ceturtais labākais rezultāts,” viņš saka. Niks atzīst, ka vieglākais uzdevums bijis “Mann-filter” filtru maiņa, bet grūtākais bijis par elektromobili. Attiecībā uz nākotnes plāniem Niks Pētersons pauž, ka noteikti turpinās izglītoties savā profesijā. “Konkurss ļoti daudz pilnveido,” viņš atzīst. Mēs savukārt vēlam Nikam uzvaru starptautiskajā finālā un turēsim par viņu īkšķus!

Otrās vietas ieguvējs, Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma audzēknis Arnolds Markševics saka, ka visi uzdevumi bijuši līdzvērtīgi. “Es iekritu uz akumulatora baterijas maiņu. Tur pazuda punkti. Neuzmanība, stress,” atzīst Arnolds. Savukārt viņa pedagogs Kaspars Ševčuks par audzēkņa panākumiem ir ļoti gandarīts. Vēl jo vairāk tādēļ, ka arī te savu roku pielikusi nejaušība. “Pēc pusfināla palikām pirmie aiz svītras, bet viens dalībnieks no Rīgas skolām atteicās, un mēs tikām finālā kā divpadsmitie.” Kaspars Ševčuks arī uzsver, ka dalība “Young Car Mechanic” konkursa finālā, nemaz nerunājot par iekļūšanu godalgotajā trijniekā, ir ļoti labs stimuls augstām nākotnes izredzēm. “Noteikti uzrakstiet, ka Kandavā labi māca, tā ir vislabākā skola Latvijā,” piebilst Arnolds Markševics.

Kad jau pēc uzvarētāju paziņošanas jautāju trešās vietas ieguvējam, Rīgas Tehniskās koledžas 4. kursa studentam Robertam Meikšānam, kur gan palika tās desmit minūtes, kas viņu šķīra no otrās vietas, Roberts atbildēja – tas ir pieredzes trūkums. Lūgts dalīties nākotnes iecerēs, puisis stāsta, ka pēc skolas pabeigšanas uz 11 mēnešiem plāno stāties valsts aizsardzības dienestā un tad arī izlems, ko darīt tālāk. “Pašlaik plāns ir tāds, ka pēc dienesta iešu mācīties tālāk vai nu Rīgas Tehniskajā universitātē, vai Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē. Specialitāti  šobrīd vēl konkrēti nezinu, vēl skatos.” Tomēr no automehāniķa profesijas viņš aiziet negrasās. “Man tētis arī ir labs automehāniķis, turpināšu ģimenes tradīciju,” teic Roberts.

Saspringtāks grafiks nāk tikai par labu

Vēl viena šī gada “Young Car Mechanic” atšķirīgā iezīme ir daudz saspringtākais konkursa norises laika grafiks. No pirmās kārtas līdz nacionālajam finālam ir tikai aptuveni divu mēnešu periods. Jelgavas tehnikuma pedagogs Aivars Granskis šādu novitāti atzīst par labu, jo starp pusfinālu un finālu iepriekšējos  gados atstarpe tomēr bijusi par lielu. “Ja jaunieši pirmajā nedēļā neuzzina rezultātus, viņiem  rodas ļoti liels stress. Domāju, tagad būs pat labāk, jo atstarpe būs līdz starptautiskajam finālam jūnijā.”

Arī Liepājas Valsts tehnikuma pedagogs Aivars Bunka teic, ka saspringtāks grafiks, kad viss notiek kompaktāk, ir vērtējams pozitīvi. “Tagad ir vienkāršāk ierakstīties skolas grafikā. Jo studenti konkursu pabeigs, pirms aizies lielajā praksē, un  tas ir labāk.”

Rīgas Tehniskās koledžas pedagoģe Sanita Eihmane uzsver konkursa devumu studentu nākotnes perspektīvām. “Ļoti daudzi darba devēji novērtē, ka viņi ir piedalījušies. Jebkurš konkurss ir sava veida  izaugsme, tā ir pieredze, ļoti daudziem ceļas pašapziņa, un tas ir tā vērts.”

 

Starptautiskā konkursa finālistu līmenis ir augsts

Kopumā starptautiskā konkursa pirmo kārtu uzsāka 3200 tehnisko skolu jaunie mehāniķi, pārstāvot vairāk nekā 260 mācību iestādes Eiropā. Konkursa organizatori atzīst, ka visu finālistu līmenis ir augsts.

Konkursa organizators SIA “Inter Cars Latvija” mārketinga nodaļas vadītājs Armands Umbraško uzsver, ka pedagogu iesaiste, kā arī entuziasms ir būtisks jomas un konkursa attīstības dzinējspēks. “Young Car Mechanic” projekta virsmērķis jau kopš pirmsākumiem ir veidot ciešu sadarbību starp tehniskajām izglītības iestādēm un nozares uzņēmējiem, lai nodrošinātu jauno profesionāļu kvalitatīvu apmācību un sekmīgu integrāciju darba tirgū.

“Starptautiskais “Young Car Mechanic” projekts nepārtraukti attīstās, līdz ar to katru gadu ir kādi jauninājumi. Ne vienmēr tie attiecas uz uzdevumiem, piemēram, šogad priecājamies par Ukrainas skolēnu atgriešanos konkursa apritē. Tie ir būtiski jaunumi, kas ietekmē projektu kopumā,” saka Armands Umbraško.